نقش کلمات در روابط

کلمات،اصلی ترین ابزار ارتباطی بین ما انسان هاست. علم روانشناسی بویژه در شاخه روابط، تحقیقات بسیاری در این زمینه  انجام داده است. کتاب های زیادی در خصوص مهارت گفتگوی و در مورد خاص تر آن گفتگو بین همسران تالیف شده است. کلمات گاهی سفیر صلح و آرامش هستند و گاه هیزم های خشکی که خانمان ها را بر می اندازند. مهم است در انتخاب کلمات به همان اندازه که در انتخاب لباس و کفش مان حساسیت نشان می دهیم انتخاب گر باشیم. یکی از راههای خودشناسی تمرکز بر واژه هایی است که هر روز در روابط خود استفاده می کنیم. فرق نمی کند رابطه با همسر باشد یا فرزند، همسایه یا همکار. بدست آوردن دامنه ای از کلمات مورد استفاده مان در ارتباط ها به ما نشان می دهد که مسیر را درست می پیماییم یا نه. 

امروز به ضرب المثلی ژاپنی برخوردم که وادارم کرد به عمق موضوع آن فکر کنم. می دانیم که مثل ها در تمام اقوام وجود دارند و هر ضرب المثل نشان دهنده طرز تفکر، روحیه و خصوصیات اخلاقی و در کل زندگی زیسته ی آن قوم است.  در واقع ضرب المثل ها از طریق ضرورت ها و نیازهای زیستی مردم پدید می آیند و سینه به سینه منتقل شده و ماندگار می مانند. متن این ضرب المثل ژاپنی این بود:

یک کلمه مهر آمیز، می تواند سه ماه زمستان را گرم کند.

قدرت یک کلمه مهر آمیز برای سه ماه جنگ با سرما کفایت می کند و نادیده گرفتن این قدرت جز از سر نادانی نیست. گاهی خیلی راحت از کلماتی استفاده می کنیم که چنانچه کسی دیگر آن را به خودمان می گفت دلخور و ناراحت می شدیم. اما نکته ای که من می خواهم به این واقعیت اضافه کنم این است که یکی از دلایل به کار گیری کلمات سرد و اشتباه نشناختن احساسات و یا درگیرنبودن با احساسات خودمان است. حتی پنهان کردن احساسات هم می تواند در تکرار اشتباه مان موثر باشد. فرض کنید که از کسی دلخوری داریم یا عصبانی هستیم. وقتی این حس را نمی شناسیم یا پنهانش می کنیم مدام با طرف مقابل به طرز مبهمی برخورد کرده و با زبان بدن خود به او پیام های منفی می دهیم. از همین طریق خشم او را تحریک کرده و موجب شکل گیری مکالمه اشتباه با کلمات سرد می شویم. راه حل این است که احساس واقعی مان را بشناسیم و به روش درست بیانش کنیم و آنگاه نتیجه شگفت انگیز این کار را ببینیم؛ جوری که سه ماه سرد زمستان را در گرما آن کلمات پرمهری که ابراز شده خوش و خرم زندگی کنیم. 

تلاش کردم که یک ضرب المثل ایرانی معادل با این ضرب المثل به یاد بیاورم، اما چیزی به ذهنم نرسید. آیا شما ضرب المثل ایرانی با این مضمون را می شناسید؟ بسیار سپاسگزار می شوم اگر از طریق صفحه دیدگاه ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *