ایراد نگیرید، راه حل پیدا کنید

امروز کتابی می خواندم که در قسمتی از متن آن جمله ای کوتاه از هنری فورد را نقل کرده بود. این جمله کوتاه برای من تداعی تمام روزهای گذشته ی خودم و کشورم بود. فکر کردم که چگونه با چند کلمه ی ساده در کنار هم  فرایند سالهای زندگی را گنجانده تا توجه به آن نقطه شروعی به سمت تغییر و بهروزی دیگران باشد. جمله ای که نقل شده بود این است:

ایراد نگیرید، راه حل پیدا کنید.     هنری فورد

پیدا کردن نکات اشتباه و در واقع ایرادگیری به ویژه وقتی به صورت عادت در می آید ما را در یک چرخه منفی تفکر می اندازد. چرخه ای  که نه برای خودمان و نه برای افرادی که مورد قضاوت ما قرار می گیرند مفید نیست. این روش تفکر منفی می تواند نتیجه آموزش خانواده یا جامعه باشد.

گاهی موقعیت تان شغلی ایجاب می کند که شما فردی تیزبین و نکته سنج باشید. درواقع، در این موقعیت منفعتی که از ایراد گیری به شما می رسد بسیار زیاد و یک مزیت است. به عنوان نمونه کسانی که در امور مالی یا در حوزه های بازرسی کار می کنند بالاترین هدفشان پیدا کردن خطاهاست. این افراد از این موضوع در مورد مسائل شغلی شان گریزی ندارند. اما نکته مهم این است که به گونه ای هشیارانه عمل کنند تا این خصلت را به سایر حوزه های زندگی شان تسری ندهند. من سالها این روش کار را زندگی کرده ام و برای همین است که دیدن این جمله کوتاه به من انگیزه نوشتن درباره اش را داده است.

پیدا کردن اشتباهات و ایرادگیری اگر توام با دادن راه حل نباشد یک کار بی فایده است. تصور کنید که تمام انرژی که صرف ایراد گرفتن می کنیم را برای ارائه راه حل و اقدام برای راه درست مصرف کنیم. مسلم است که در این شرایط وضعیت مان بسیار بهتر خواهد بود. مثلن به جای ایراد گرفتن از فرزندمان به ارائه یک راه حل فکر کنیم یا با صرف وقت و طرح پرسش های مناسب و موثر به او کمک کنیم تا راه حل مختص خودش را پیدا کند. یا به دوست مان کمک کنیم که کارش را بهتر انجام بدهد. در محیط کارمان به جای تمرکز بر نقص ها و ایرادت به راه حل بهتر انجام کار فکر کنیم.

این جمله کوتاه به من یادآوری کرد که بیش از گذشته نیازمند آن هستیم تا به آنچه باید انجام بشود فکر کنیم نه آنچه نباید انجام می گرفت. نیازمند آن هستیم که به جای تمرکز بر شکایت کردن با تمام شجاعت مان به سمت اقدام کردن گام برداریم.

2 دیدگاه برای “ایراد نگیرید، راه حل پیدا کنید

    • مدیر سایت گفته:

      لیلا جان ممنون که وقت گذاشتین و خوندین. بله راه حل دادن بهترین کاره ولی عملی کردنش واقعا سخته. تغییر نگرش مون از ایراد به دادن راه حل حتمن یک معجزه خواهد بود. امیدوارم بتونیم به اسن سمت حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *