خوب گوش نمی دهی؛ مرور کتاب

آیا تا بحال در چنین موقعیت هایی قرار گرفته اید که مثلن در حین صحبت تان کسی  وسط حرف تان پریده باشد یا به سوالات تان جواب­های مبهم یا غیر منطقی داده باشند؟ شاید در زمان گوش دادن به شما مدام با نگاه کردن به گوشی همراه، ساعت، اطراف یا هر چیز دیگری جز شما باعث بی رغبتی تان در ادامه گفت و گو شده باشند یا شنونده حرف هایتان با بی­قراری (مثلِ کوبیدن انگشت روی میز، جا به جا شدنِ مدام روی صندلی، مدام دکمه فنری خودکار را فشار دادن و …) با شما در ارتباط بوده باشد؟ حال سوال را جوری دیگری می­پرسم؛ آیا خودتان با دیگری این کارها را کرده اید؟ همه اینها ویژگی های یک شنونده بد است. البته انجام ندادن این کارها باعث نمی­شود که شنونده خوبی باشید فقط باعث می­شوند که کمتر معلوم شود که شنونده بدی هستید. 

در این مقاله می خواهیم مروری بر کتاب «خوب گوش نمی­دهی: چه چیز مهمی را از دست میدهی و چرا؟» نوشتۀ “کیت مورفی” داشته باشیم.  چاپ اول این کتاب در تابستان 1401 توسط نشر ترجمان وارد بازار شد. این کتاب توسط خانم “سمانه پرهیزکاری” به فارسی ترجمه شده است. ترجمه ای بسیارخوب و روان که واقعا به درک بهتر کتاب کمک شایانی می کند.

 

گوش کردن چیزی است که ما را در جایگاه انسان به هم می ­پیوندد.

 

 کتاب «خوب گوش نمی­دهی: چه چیز مهمی را از دست میدهی و چرا؟»، درباره گوش کردن و نقش مهم آن در زندگی اجتماعی و اقتصادی انسانهاست. این اثر معتقد است که خوب گوش کردن می تواند تاثیر زیادی بر روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی­ ما بگذارد. و خوب گوش نکردن، گوش کردن به صورت گزینشی یا اصلن گوش نکردن برابر است با محدود کردنِ درکمان از جهان و محروم کردنِ خود از تبدیل شدن به بهترین خودِ ممکن مان.  به قول نویسنده کتاب، «این کتاب در ستایش گوش کردن و در سوگِ از دست دادنِ جادوی گوش کردن در فرهنگمان است».

  تصویر امروزه ما از موفقیت تصویر کسی است که میکروفون به دست روی صحنه قدم می­زند یا پشت تریبون نطق می­کند.

کتاب «خوب گوش نمی­دهی: چه چیز مهمی را از دست میدهی و چرا؟»، کتابی است برای یاد گرفتن مهارت گوش دادنِ موثر. این اثر با تاکید بر تفاوت بین شنیدن (امری غیر ارادی) و گوش کردن (امری ارادی و تاثیر گذار) اثبات می­کند که دنیای امروز بیش از همیشه به اهمیت دادن به گوش و مهارت گوش دادن نیاز دارد. از طرفی بر خلاف متخصصان علوم ارتباطات که با ابداع تکنیک هایی از جمله تکان دادن سر و هماهنگی ظاهری با گوینده قصد تربیت شنونده های ماهر را دارند، معتقد است که خوب گوش دادن چیزی فراتر از توجه ظاهری و شنیدن حرفهاست. به اعتقاد این نویسنده شنونده خوب با درک احساسات گوینده و همدلی موثر لایه های زیرین حرف ها را می شنود. لایه هایی که شنیدنشان درمان بسیاری از گرفتاریها و ناراحتی هاست.

 

اگر گوش کردن­تان به دیگران همان طور باشد که سرخط خبرها در سایت­ های زردِ مربوط به شایعات در بارۀ آدم­های مشهور را نگاهی می­ اندازید، نمی­ توانید شور و نغمه درون ِآدم­­ها را کشف کنید.

 

کتاب «خوب گوش نمی­دهی: چه چیز مهمی را از دست میدهی و چرا؟»، کتابی است برای خودشناسی، بهبود روابط، ایجاد و ارتقاء صمیمیت و رفع مشکلات فردی در حوزه روانشناسی. با استناد به جمله ای از اپیکتتوس فیلسوف یونانی که گفته: « طبیعت به انسان یک زبان و دو گوش داده تا بتوانیم دو برابر آنچه می­گوییم بشنویم» می توان به اهمیت گوش دادن در موضوعات فوق پی برد. وقتی گوش کردن آگاهانه باعث افزایش درک ما از آدم ­ها و جهان اطرافمان می­ شود یک موضوع خودشناسانه است. می فهمم که من در این جهان چه کسی هستم و کجا قرار دارم. وقتی با خوب گوش کردن به دیگران زمینه های رشد خود و ارتباط عمیق و همدلانه را با آنها ایجاد می کنیم؛ دوستی و صمیمت عمیق بوجود می آوریم. و وقتی با شنیده شدن احساس می کنیم که دیگر تنها نیستیم. این کتاب مرجعی غنی برای توجه و پرداختن به تمام این زمینه هاست. کتابی برای خودشناسی، ارتباط موثر و سلامت روان.

خانم کیت مورفی روزنامه نگار است. در هیوستون تگزاس زندگی می کند. برای روزنامه نیویورک تایمز، اکونومیست، خبرگزاری فرانسه و تگزاس مقاله نوشته است. مقالات او در دامنه وسیعی از موضوعات از جمله، سلامت، تکنولوژی، اقتصاد، کسب و کار، علم و هنر و … بوده اند. شهرتش به خاطر بیان روشن و قابل فهمی است که از مسائل پیچیده ارائه می دهد. و این کتاب نمونه بسیار بارزی از این توانمندی است. کتاب به روش مطالعات کیفی از طریق انجام مصاحبه با افراد متخصص در حوزه گوش و شنیدن انجام شده است. خانم مورفی با خوب شنیدن حرف های مصاحبه شنونده ها توانسته است به موضوع مهمی بپردازد که چه بخواهیم و چه نخواهیم معضل امروزه تمام مردم دنیاست: موضوعِ با اهمیت گوش کردن و شنونده خوب بودن. کتاب «خوب گوش نمی­دهی: چه چیز مهمی را از دست میدهی و چرا » یکی از بهترین آثار این نویسنده می باشد که به چندین زبان ترجمه شده است.

این کتاب را در وهله اول به تمام کسانی که علاقمند به مطالعه کتاب های غیرداستانیِ کاربردی و مفید هستند توصیه می کنم. کتاب لبریز از اطلاعات و حقایقی است که از دانستشان لذت می برید. همچنین، این کتاب را به کسانی که در مسیر خودشناسی هستند به طور اکید توصیه می کنم. کتاب پر از محتوای کاربردی درزمینۀ شناخت خود و ارتباط با خود است. نکات بسیار عمیق و دقیقی که از پیوندشان با دانسته های قبلی تان هیجان زده می شوید. این کتاب را به تمام کسانی که در مسیر رشد و توسعه فردی خودشان عمل می کنند نیز پیشنهاد می کنم. به تمام کسانی که به هر دلیلی در موضوع ارتباطات عاطفی و اجتماعی شان با بن بست مواجه اند و از مشکلات آن در رنج اند توصیه من مطالعه این کتاب است. و البته به همه کسانی که در مسیر نوشتن هستند و نوشتن کتاب و مقالات خوب از جمله دغدغه مهم آنهاست. جملات این کتاب بهترین آموزش برای انواع نوشتن و واژه سازی است. نوآوری این کتاب در استفاده از کلمات و واژه سازی خلاقانه دوستان علاقمند به نوشتن را شگفت زده خواهد کرد. با این اوصاف، نمی توان به راحتی از مطالعه این کتاب چشم پوشی کرد.

ضمنا مطلبی در اهمیت موضوع گوش دادن و تاثیر آن در بهبود روابط در همین سایت با عنوان “چگونه با گوش دادن آگاهانه روابط مان را بهبود دهیم؟” منتشر شده که از شما دعوت می کنم از طریق لینک اینجا آن را مطالعه فرمایید. 

در ادامه تعداد اندکی -از بیشمار جمله های انتخابی ام-  از جملات این کتاب را با شما به اشتراک می گذارم:

  • می ­شود به یقین گفت که گوش کردن از حرف زدن ارزشمندتر است.
  • بخش زیادی از گوش کردن به واکنش شما مربوط است، یعنی مرحله ­ای که منظور دقیق طرف مقابل را استنباط می­ کنید و طی آن افکار خودتان را شکل می­ دهید.
  • آدم­ها به خاطر شنیده نشدن احساس تنهایی می ­کنند.
  • در فرهنگی که اضطراب اگزیستانسیالیستی و بازاریابیِ شخصیِ تهاجمی مدام به آن القا می ­شود، ساکت بودن یعنی عقب افتادن. گوش کردن یعنی از دست دادنِ فرصتی برای تبلیغ برندِ خود و نام ­آور شدن.
  • اگر گوش کردن­تان به دیگران همان طور باشد که سرخط خبرها در سایت­ های زردِ مربوط به شایعات در باره­ی آدم­های مشهور را نگاهی می ­اندازید، نمی­ توانید شور و نغمه درون ِآدم­­ها را کشف کنید.
  • گوش کردن بیش از هر فعالیت دیگری ما را به زندگی وصل می­کند.
  • آدم­هایی که به آنها گوش می­دهیم طرز فکر و واکنش­های ما را شکل می ­دهند.
  • هدفِ گوش کردن درس دادن، شکل دادن، نقد کردن، ارزیابی و یا نشان دادن راه نیست؛ گوش کردن تجربۀ تجربه شدن است.
  • گوش کردن گوش کردن می آورد. کسی که به حرفش گوش بدهید احتمالن بیشتر به شما گوش بدهد.
  • کارل راجرز روانشناسی که اولین بار اصطلاح گوش کردن فعال را به کاربرد، گوش کردن به نظرات مخالف را تنها راه رشد فردی می داند.
  • بدون گوش کردن حتا درکِ خواسته ها و تشخیصِ مشکلات هم دشوار است، چه برسد به پیدا کردنِ راه حل های ریز بینانه.
  • گوش کردن به معنای موافقت با کسی نیست، بلکه معنایش فقط اینست که مشروعیت دیدگاه طرف مقابل را می پذیرید و ممکن است از آن چیزی یاد بگیرید.
  • همچنین می پذیرید که شاید چندین حقیقت وجود دارد و درک همه آنها به حقیقتی جامع تر منتهی می شود.
  • شنونده خوب می داند که درک کردن صفر و یکی نیست. اینطور نیست که یا درک داشته باشیم یا نداشته باشیم. درک شما همواره قابل ارتقا است.
  • نیکولز گفته : گوش کردن به شغل­تان کمک می­کند. اما در اقتصاد امروز احتمالن گوش کردن شغل­تان است.
  • گوش کردن لازمه شوخ طبعی است.
  • آنچه که بیشتر از هر چیزی مانع از فهمیدن می شود حساسیت های شخصی و احساسات است. بنابراین، برای اینکه شنوندۀ خوبی باشیم، باید خودمان و نقاط ضعف مان را بشناسیم.
  • تیودرو ریک روانشناس اتریشی در کتابش با نامِ گوش کردن با گوش سوم، گفته:
  • خوب گوش کردن یعنی توجه به احساساتی که از ناخودآگاهمان سرچشمه می­گیرند: «یعنی هزاران نشانۀ کوچک را ببینیم و در حافظه ضبط کنیم و از تاثیرات ظریف آنها اگاه باشیم». به نظر او، آگاهی از واکنش­های انعکاسی و غرایزِ خود مثل داشتن گوشِ سوم است برای گوش کردن.
  • شنونده ­های خوب پرسش­گران خوبی هم هستند. پرسیدن گوش کردن را تقویت می کند. چون برای پرسیدن سوالات مرتبط و مناسب مجبورید خوب گوش بدهید و در پی پرسیدن متعهد هستید پاسخ را گوش بدهید.
  • عشق چیزی نیست جز گوش کردن و میل به تبدیل شدن به جزئی از داستانِ در حال تحولِ شخصی دیگر.
  • گوش کردن چیزی است که ما را در جایگاه انسان به هم می­پیوندد.
  • هنری دیوید ثورو می ­نویسد«بزرگترین احترامی که دریافت کرده ­ام وقتی بود که کسی نظرم را پرسید و بعد به جوابم گوش کرد».
  • گوش کردن شیوه ­ای از نزاکت و اساسا نشانه احترام است.
  • گوش کردن را معمولن همتای متواضعِ حرف زدن می­دانند، اما گوش کردن در واقع موضع قدرتمند درگفت­ وگوست.

مشخصات و لینک خرید کتاب:

عنوان:خوب گوش نمی دهی: چه چیزِ مهمی را از دست می دهی و چرا؟

عنوان اصلی کتاب: you ‘re not listening: what you’re missing and why it matters

نویسنده: کیت مورفی

مترجم: سمانه پرهیزکاری

ناشر:ترجمان علوم انسانی

سال و نوبت چاپ: 1401، نوبت اول 

قیمت:833000ریال

لینک خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *