عشق ورزیدن به خود

آیا هیچگاه به موضوع عشق ورزیدن به خود اندیشیده اید؟ خیلی عجیب است که تعداد انسان های روی زمین که مدعی هستند عاشق دیگرانند و واقعن در حق دیگران هم مهربانی می کنند از تعداد کسانی که خودشان را واقعن دوست دارند بیشتر است. جمله را با خیلی عجیب است شروع کردم. حالا دلیل این شروع را می گویم. چون گفته می شود اگر کسی خودش را دوست نداشته باشد نمی تواند دیگری را نیز دوست داشته باشد. چه ربطی دارد؟ ربطش این است که کسی که با خودش مهربان نیست و خودش را دوست ندارد تصوری از این مفهوم انتزاعی ندارد تا بتواند آن را در مورد کسی غیر از خودش عملی کند. برای همین است که مهربانی ها در این دنیا جز نقابی ظاهری نیست.

عشق ورزی به خود باعث ایجاد حس ارزشمندی و شایستگی می شود. عشق ورزی به خود باعث ایجاد تعادل و آرامش ذهنی می شود. عشق ورزی به خود توان ایستادگی و مقاومت برای رسیدن به خواسته ها را افزایش می دهد. و البته که این کار بسیار دشوار هم هست. برای همین است که خیلی ها خودشان را دوست ندارند. برای همین است که فرهنگ ها راه اشتباه را یعنی دیگر دوستی را جلوی پای ما گذاشته اند تا با این بهانه کمی آرام بگیریم. آرامش دروغینی که نتیجه اش دروغ به خود و دوری از خود است.

چند سال پیش بر اثر حادثه ای غیرمترقبه تعادل و آرامش ذهنی ام به هم خورد و در این گیر و دار راهم به سوی مدرسه ای باز شد که درس زندگی می داد. خوب یادم هست از استاد پرسیدم من این مشکلات را دارم و و و و… در پایان کلامم استاد گفت: عزیزم با خودت مهربان باش. آن زمان من این پاسخ کوتاه را نمی فهمیدم. برای اینکه دورنمایی از آن پیدا کنم در گوگل سرچ کردم: ” چگونه با خودم مهربان باشم؟” حالا مطالبی هم آمد و برای آن روزهایم بارقه امیدی شد. فهمیدم پیش از من دیگرانی هم بوده اند که به اینجا رسیده و راه حل جسته اند. امروز تصمیم گرفتم من هم سهمم را بنویسم برای آیندگانی که می آیند و می خواهند بدانند مهربانی و عشق ورزی به خود یعنی چه؟

عشق ورزی به خویشتن یعنی دوست داشتن تمام آنکس و آنچه هستیم است. تمام ویژگی های برجسته و زیبا، کاستی ها و نادانی ها، از خودگذشتگی ها و خودمحوری ها، ترس ها و شهامت ها…

عشق ورزیدن به خود یعنی گرامی داشتن خود و قدرشناسی از وجود یگانه مان

عشق ورزیدن به خود یعنی عشق ورزیدن به باورها، پیشینه های شخصی و تمام ناتوانی هایمان

عشق ورزیدن به خود یعنی آگاه از آنچه به آن نیازمندم و پیدا کردن و پیمودن راهی برای برآورده کردن این نیازها

عشق ورزیدن به خود یعنی همدلی با خود و پذیرای تمام نقاط ضعف و قوت خود بودن

در مقابل این عشق ورزیدن به خود بیزاری از خود وجود دارد. و ما در هر لحظه از این زندگی خاکی مان مختار هستیم انتخاب کنیم که به خود عشق بورزیم یا از خود بیزار باشیم. بهترین نشانه برای اینکه بدانیم در این انتخاب هوشیار و آگاهانه برخورد می کنیم این است که ضمن متعهد بودن به رشد و حفظ شایستگی مان قبل از انجام هر اقدامی  این سوال درست را از خود بپرسیم:

آیا این کار از روی عشق ورزی به خویشتن است یا یک عمل خودویرانگرانه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *