خودشناسی با شهادت دادن به یکتایی خدا

سال هاست به زبان آورده ام و اعتقاد مذهبی به این داشته ام که “اشهدُ اَن لا اله الا الله” یعنی گواهی میدهم خدا یکتاست. اما امروز مفهوم مهمی از این عبارت را درک کردم . درکی که امیدوارم راهگشای راه تعالی درونم باشد. هیچ خودشناسی جز از راه عبور از درون اتفاق نمی افتد. خودشناسی یعنی با دنیای درونت مواجه بشوی و آن را بشناسی و به نظرم رسید که درک این شهادت با تمام وجود می تواند مسیر خودشناسی را هموار کند. 

رابرت جانسوت در کتاب کار درونی خود که در ایران با عنوان تحلیل رویا و خواب ترجمه شده است به این نکته اشاره نموده است. در زیر این پاراگراف معجزه آسا از این کتاب را نقل می کنم. دوست دارم از این طریق درک این مفهوم را با شما به اشتراک بگذارم. 

« بهترین موقعیت برای شروع فهم کار درونی – هر چند ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد- با کلمه شهادت است: شهادت می دهم به خدای یکتا. میلیون ها انسان هر هفته این جمله را به زبان های مختلف تکرار می کنند. البته اکثر ما هرگز معنای ضمنی آن را درک نکرده ایم و این جمله فقط عبارتی شده است که ما آن را بدون فکر تکرار می کنیم. احساس شما در مورد کلمۀ شهادت، چه از لحاظ ادبی و چه به عنوان یک جمله مذهبی، هر چه که باشد، باید در معنای آن در سطح روان شناختی دقت کنید. این جمله می گوید فقط یک چیز وجود دارد؛ فقط یک منبع، یک آغاز و یک وحدت وجود دارد که از درون آن، همۀ این چند گانگی های زندگی جریان می یابد و دوباره به آن باز می گردد

این جمله در مذهب ما هر روز چندین بار تکرار می شود ولی آنقدر روتین و کلیشه ای شده است که به مفهوم ظاهری آن به ترس از جهنم و به شوق بهشت بر زبان های مان جاری می شود. حال آنکه درک آن می تواند باعث رشد درونی و شناخت بیشتر خودمان و ارتباط بهترمان با جهان هستی باشد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *